f22 raptor
8. 8. 2011
Boeing F-22 Raptor je americký stíhací letoun používající technologii stealth. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špionážních misí. US Air Force považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.
Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení. Byl to F-22, F/A-22, až byl nakonec přijat do služby jako F-22A.
Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems, který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů.
F-22 Raptor je považován za jeden z nejlepších letounů pro vybojování vzdušné převahy. Americké letectvo tvrdí, že na světě není používán ani vyvíjen stíhací letoun, který by byl srovnatelný s F-22.
Vývoj
V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu F-15E. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou sovětským stíhacím letounům Suchoj Su-27.
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.
V roce 1986 USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé Northrop/McDonnell Douglas, pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a Northrop/McDonnell Douglas YF-23.
Dne 23. dubna 1991 letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.
Výkon letadla
Posádka: 1 Délka: 18,92 m Rozpětí: 13,56 m Pohonná jednotka: dva proudové motory Pratt&Whitney F-119-PW-100,každý s tahem přibližně 155,7 kN a přídavným spalováním Maximální vzletová hmotnost: 24 972 kg Max. rychlost: 2 M Operační dostup: přes 50 000 stop (15 420 m) Bojový dolet: není známo
Havárie
Do června 2009 byly zničeny dva stroje při haváriích:
* První F-22 se zřítil 20. prosince 2004 na nevadské Nellis Air Force Base, pilot se katapultoval.
* Druhý stroj havaroval 25. března 2009 v kalifornské Mohavské poušti blízko Edwards Air Force Base. Při katastrofě zahynul pilot David Cooley
Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení. Byl to F-22, F/A-22, až byl nakonec přijat do služby jako F-22A.
Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems, který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů.
F-22 Raptor je považován za jeden z nejlepších letounů pro vybojování vzdušné převahy. Americké letectvo tvrdí, že na světě není používán ani vyvíjen stíhací letoun, který by byl srovnatelný s F-22.
Vývoj
V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu F-15E. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou sovětským stíhacím letounům Suchoj Su-27.
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.
V roce 1986 USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé Northrop/McDonnell Douglas, pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a Northrop/McDonnell Douglas YF-23.
Dne 23. dubna 1991 letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.
Výkon letadla
Posádka: 1 Délka: 18,92 m Rozpětí: 13,56 m Pohonná jednotka: dva proudové motory Pratt&Whitney F-119-PW-100,každý s tahem přibližně 155,7 kN a přídavným spalováním Maximální vzletová hmotnost: 24 972 kg Max. rychlost: 2 M Operační dostup: přes 50 000 stop (15 420 m) Bojový dolet: není známo
Havárie
Do června 2009 byly zničeny dva stroje při haváriích:
* První F-22 se zřítil 20. prosince 2004 na nevadské Nellis Air Force Base, pilot se katapultoval.
* Druhý stroj havaroval 25. března 2009 v kalifornské Mohavské poušti blízko Edwards Air Force Base. Při katastrofě zahynul pilot David Cooley
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář